Τρίτη, 24 Απριλίου 2012

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ



based on the
Λίγο πριν τις διακοπές οι θεατές είχαν την αφορμή να μπουν σε ένα κόσμο τρελό και μεθυσμένο με όχημα το Μεθυσμένο Ημερολόγιο, μια ταινία βασισμένη στο κρυφό για χρόνια λογοτεχνικό έργο του Hunter S. Thomson, επίσης συγγραφέα του φοβερού και επεισοδιακού Φόβος και Παράνοια στο Λας Βέγκας που μεταφέρθηκε στο πανί από τον Τέρυ Γκίλιαμ. Δεν είναι άγνωστο πώς ο κινηματογράφος έχει ουκ ολίγες φορές επενδύσει το όραμα του σε λογοτεχνικές σελίδες και σε πρόσωπα που πρώτα πήραν διάσταση στο χαρτί, πολλές φορές καλύτερη και από αυτή ενός ηθοποιού, μέχρι να τα συναντήσουμε με σάρκα και οστά μέσα σε σκηνικά παραλλαγμένα ή αυτούσια. Αν ψάξουμε για παραδείγματα θα βρούμε τις κυριότερες δημιουργίες του Κόπολα όπως ο Νονός του Mario Puzo και Αποκάλυψη Τώρα από το βιβλίο «Στην καρδιά του Σκοταδιού» του Joseph Conrad. Επίσης δε γίνεται να ξεχάσουμε το αριστούργημα της generation X, Fight Club βασισμένο και ολοκληρωμένο ως όραμα θα λέγαμε στο αιρετικό βιβλίο του Chuck Palahniuk όπως και μια πλειάδα έργα, νουβέλες και διηγήματα των σημαντικών Stephen King και James Elroy από διάφορους σκηνοθέτες όπως ο Κιούμπρικ και ο Ντε Πάλμα, τροφοδοτώντας μια βιομηχανία από μόνοι τους σχεδόν!

Ως θεατές πάντα είναι πιο εύκολο να ταυτιστούμε με τις καταστάσεις αφού το σινεμά προσφέρει την εικόνα, το εκφερόμενο από τα λόγια συναίσθημα αλλά και τη δυναμική των ανθρώπινων σχέσεων σε μια σχεδόν σωματική διάσταση μέσα από το στήσιμο και την προσιτότητα ενός έργου. Αν όμως ο κινηματογράφος προσφέρει μια «έτοιμη» τροφή, δυσκολοχώνευτη πολλές φορές, η λογοτεχνία είναι ο δαιδαλώδης καμβάς που προσφέρεται στον καθένα να «σκηνοθετήσει» σε δεύτερο χρόνο με τις συστάσεις του συγγραφέα,  τους ήρωες, να ψάξει την ψυχογραφία τους, να ταυτιστεί σε ένα πιο προσωπικό επίπεδο ακόμη, να μπει σε ένα ταξίδι που χρειάζεται παραπάνω κόπος ώστε να φτάσει στο τέλος, να κλείσει τον κύκλο και να αναπνεύσει μακριά από τις ιστορίες.

Στην Ελλάδα πολλοί έχουν δει αρκετές περίεργες ταινίες, κάποιοι είναι κιόλας φανατικοί με αυτές. Άλλοι ενθουσιάστηκαν με κάποιο σενάριο, αλλά πόσοι έχουν διαβάσει το πρωτόλειο υλικό; Πόσοι και πόσες διαβάζουν εν τέλει πέρα από γυναικεία λογοτεχνία και οικονομικά βιβλία ή λευκώματα; Και μη ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα συνηθίζεται το αντίθετο. Ταινίες ή σειρές να γίνονται βιβλία στη συνέχεια!

Στο παρόν άρθρο, και με γνώμονα ότι έρχεται το καλοκαίρι ή το επόμενο Σαββατοκύριακο(!) παρατίθεται μια μικρή και fan favorite  λίστα με λογοτεχνικά έργα που βρήκαν το δρόμο τους στη μεγάλη οθόνη αλλά ταυτόχρονα προσφέρουν άλλη απόλαυση ως πεζά δημιουργήματα προσφέροντας και μια καλή ευκαιρία για πλοήγηση σε έργα των συγκεκριμένων δημιουργών. Καλή ανάγνωση!


Μετά την Πόλη του Θεού ο Φερνάντο Μεϊρέγιες βουτάει στο πιο πολιτικοποιημένο ίσως μυθιστόρημα του John Le Carre κερδίζει! Το βιβλίο δε μένει όμως στην ιστορία των μυστικών ενός ζευγαριού αλλά αποδίδει πιστά  μια χρόνια κατάσταση του Τρίτου Κόσμου, αυτή των πολυεθνικών φαρμακευτικών εταιριών και της «φιλάνθρωπης» στάσης όλων όσων «πολιτισμένων» ευαγγελίζονται πώς ασχολούνται με αυτήν την καταδικασμένη ήπειρο. Διαβάζεται χωρίς ανάσα, συγκινεί και προβληματίζει τόσο που είναι αρκετό να βγεις με τις σελίδες του και να φωνάξεις σα να κρατάς επίσημα στοιχεία! Από τις εκδόσεις BELL.

Η απώλεια του μέγιστου Νομπελίστα Ζοζέ Σαραμάγκου άφησε ένα σημαντικό κενό στην παγκόσμια λογοτεχνία. Παρόλα αυτά έφυγε πλήρης ημερών με βαριά διαθήκη για όλους μας και ειδικά με αυτό το έργο(επίσης σε ταινία από τον Μεϊρέγιες , αλλά στείρο και αδύναμο). Μια επιδημία τυφλότητας θα αναγκάσει μια ολόκληρη κοινωνία να φερθεί όπως πραγματικά φέρεται ο άνθρωπος σε ακραίες καταστάσεις, σχηματίζοντας τις ιεραρχίες, τις τάξεις και τους ρόλους που κουβαλά η ανθρωπότητα ως απολυτότητα. Ρεαλιστικό και συμβολικό όσο δε πάει, προκαλεί γενική αναθεώρηση για το ανθρώπινο είδος. Από τις εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ.



Οι περισσότεροι έμαθαν τον Τζέφρυ Ευγενίδης από το βραβευμένο με Πούλιτζερ Middlesex, η Σοφία Κόπολα όμως είχε βρει μια σκληρή και άρρωστη γοητεία στο πρώτο βιβλίο του Ελληνοαμερικάνου, προσφέροντας μας μια λιτή και δυνατή ταινία βασισμένη στην ιστορία μιας παρέας κοριτσιών που με αφορμή την αυτοκτονία μιας έφηβης μοιάζουν να ακολουθούν το «δρόμο» της σε μια μικρή πόλη της Αμερικής, φτιάχνοντας ταυτόχρονα την εικόνα μιας εσωστρεφούς, πουριτανικής κοινωνίας. Από τις εκδόσεις LIBRO.
 


Παράδειγμα κινηματογραφικής και λογοτεχνικής αρτιότητας από τον Σπάικ Λι και τον Ντέιβιντ Μπένιοφ! Η ύστατη μέρα ενός πρώην εμπόρου ναρκωτικών που οδηγείται στην ύστατη ώρα πριν τον εγκλεισμό του. Η πορεία προς την τιμωρία έχει καθαρτήριες στιγμές και τον απολογισμό μιας ζωής που όπως λέει και ο Μόντι, ο ήρωας του βιβλίου, παρολίγον να μην υπήρξε ποτέ. Απαραίτητο ανάγνωσμα! Από της εκδόσεις ΚΑΛΕΝΤΗΣ/ΜΑΛΛΙΑΡΗΣ.



  

Οι μέρες και τα καθημερινά έργα ενός γιατρού που βρίσκει απόλαυση, σεξουαλική και ηδονιστική διέγερση μέσα από ισχυρές αυτοκινητιστικές συγκρούσεις. Και μόνο το στόρι είναι αρκετά διαστροφικό και πρωτότυπο για να μπούμε μέσα στα άδυτα ενός από τους πιο σημαντικούς Αμερικάνους συγγραφείς του αιώνα. Ο Κρόνενμπεργκ τον προτίμησε και έφτασε ως τις Κάννες. Γιατί όχι κι εμείς! Από τις εκδόσεις ΑΠΟΠΕΙΡΑ.









By Rory




1 σχόλιο:

  1. "γυναικεία λογοτεχνία και οικονομικά βιβλία"

    Πράγματι! Το ότι διαβάζει κάποιος δεν σημαίνει ότι διαβάζει πάντα κάτι διαφορετικό από βιβλιαράκια τύπου "βίπερ".

    Μάλιστα στα "βίπερ" ήρθαν στις μέρες μας να προστεθούν και τα οικονομικά βιβλία που έγιναν της μόδας και κατά κανόνα τα διαβάζουν όσοι διάβαζαν και τα βίπερς...

    Λευτέρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Πρόταση εβδομάδας: BABY DRIVER

Ένας χαρισματικός, νεαρός οδηγός ληστειών (Ansel Elgort) αφήνεται στους ρυθμούς του δικού του soundtrack και γίνεται ο καλύτερος στην...